AstridO.reismee.nl

Laos

Terwijl Europa nog steeds door modderd over de financiele crisis ben ik nu een week in Laos, een land waar echt een financiele crisis is. Laos is het armste land van zuid oost azie en tot verkort een van de armste landen van de wereld. Het land is voor het grootste gedeelte nog afhankelijk van gelden van de wereldbank, europa, amerika en china. Het land is de afgelopen 65 jaar geteisterd door oorlog. Eerst een invasie van japan, tijdens de tweede wereld oolog. Daarna de geheime bombardementen van de amerikanen tijdens de vietnam oorlog. Ook in Loas liggen er nog veel onontplofte mijnen en bommen. Laos heeft een slechte infastructuur. De wegen zijn slecht (enorme kuilen) en soms zijn het gewoon zandwegen. Verder heeft land nog geen belastingstructuur (net als Griekenland) dus kan er weinig geinvesteerd worden in gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur. Een positief puntje hieraan is dat al het geld dat ik hier uitgeef direct bij de mensen terecht komt. China krijgt steeds meer invloed in Laos. In ruil voor een goede weg, bouwt china in het noorden van Laos een casino zodat chinesen daar kunnen gokken. Ook heb ik geruchten gehoord dat er door china een dam geplaatst wordt in laos om energie op te wekken ( voor china?). Dus in ruil voor grondstoffen bouwt china wegen en met die wegen kan China weer beter handel drijven met thailand en cambodja. De mensen hier zijn heel vriendelijk. Alles draait hier om het gezin. In een restaurant helpt iedereen mee. Oma, moeder, vader en de dochter als ze uit school komt. Als ze niet in de toeristische sector werken werken ze als boer of als visser. O ja de koeien lopen hier lekker los, en de kippen en de hanen ook. Elke ochtend wordt ik gewekt door de haan of door kippen die onder mijn bungalow (op palen) door lopen. De natuur ishier prachtig en als je even 100m van min. Bungalow vandaan loopt is het zo rustig! Het enige wat je hoort zijn vogels, koeien, krekels en kippen. Ik vertrek zo naar Luang Branbang de cultuur stad van Laos.

Evelien

Hi dear,
Ja die Chinezen kunnen er wat van. In Z Amerika bouwen ze ook huizen in ruil voor grondstoffen. Zo hebben ze in Suriname vorig jaar de allereerste flat gebouwd :) Kolonisten is er niks bij.
Fijn dat je er zo van geniet. Jammer dat we elkaar net missen, we zien elkaar weer als je terug bent!
Xx

pappa

Dus de producten van value care kan je niet slijten.

Omi

zo te zien Assi trotseer jij als een echte steenbok de rots
met jouw lach, en sta jij met beide benen weer op de grond
ondanks die grote tegenstellingen in de wereld, maar blijf
genieten op weg naar Luang Braban want je helpt daar
die mensen mee, die ook lachen met wat ze hebben.
liefs Oma

Kees

Astrid,
Ik geniet van je verslagen en fotos. Je hebt een geweldige trip en dit zal je je hele leven bij blijven.
Kees (USA)