AstridO.reismee.nl

Sumatra

Vanaf januari praat ik over mijn reis in termen van maanden, nu is het moment aangebroken dat ik nog in weken praat. Nog 4 weken dan komt Ray, en over 6 weken ben ik al thuis! Ik heb besloten om de laatste 7 weken van mijn reis in Indonesie door te brengen. Ik ben nu bijna 2 weken op Sumatra, een eiland ongeveer zo groot als Frankrijk. Helaas zijn de wegen niet zo goed als ik Frankrijk, waardoor het reizen heel veel tijd en doodsangsten kost. Om een voorbeeld te geven een ritje van 40 km kost hier met de auto al snel twee uur. En bezorgt je al snel 10 schrik momenten, omdat de auto bijna een brommer aanrijdt, of omdat er bij het inhalen (op de baan van de tegenligger) toch een vrachtwagen op je afkomt. Dus ik heb maar besloten om wat meer te vliegen. Nu dan maar iets positiefs over Sumatra. Het is hier ontzettend groen. Overal waar je kijkt zie je jungle, palmbomen of rijstvelden. Dit is echt prachtig om te zien, vooral omdat het in Myanmar en Thailand erg droog was. Als je goed kijkt zie je apen langs de kant van de weg, of soms een (dode) slang. Verder heeft Sumatra prachtige stranden en eilanden, de meeste rustig en/of ongewoond. Er is veel koraal waardoor je ook goed kan snorkelen. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en maken eigenlijk altijd een praatje. Hoe gaat het met je? Waar ga je naar toe? Waar kom je vandaan zijn de geijkte vragen. Je moet het meer zien als een gewoonte en beleeftheidsvorm, niet iedereen is echt geintereseerd in de antwoorden. Overigens ben ik ook in dit land weer een atractie. Veel vrouwen en kinderen willen met me op de foto. Verder is het eten hier echt fantastisch. Het indonesie eten staat echt met stip op nummer een. Ik ben een week lang in de Padang regio verbleven, beroemd om z'n eten. Wat ze doen als je een restaurant binnen komt is dat ze al hun gerechten op tafel zetten en je kiest tijdens het eten waar je zin in hebt. Beroemd is de Rendang, rundvlees dat ruim 8 uur (ja, oma nog langer dan uw draadjesvlees) ligt te sudderen in de curry, echt fantastisch! Maar zo hebben ze ook vis in curry, gekruiden eieren, kip en groenten. Maar wees niet jaloers, want ik heb het even geferifieerd met een Indonesische man die een aantal jaren in Nederland gewoond heeft en de Indonessche (afhaal) restaurants in Nederland zijn net zo goed als hier. Voor alle Rotterdammers, Papaya kwam goed uit de test! Gisteren ben ik aangekomen bij Danau Toba het grootste meer van zuidoost azie. Ik ben van plan hier een aantal dagen te blijven en daarna door te vliegen naar Kalimantan (borneo) om daar in ieder geval de Orang-oetangs in het wild te zien en de geboortestad van pappa te bezoeken. Kortom nog. Genoeg te zien en te dien in mijn weken.

Reacties

Reacties

Kees de Rooij

Hoi Astrid,

Leuk dat je op Sumatra bent. Voorzichtig: je kunt er verschrikkelijk verliefd worden ! Dat overkwam mijn ouders. Het is allemaal gebeurd in Medan (toenmalig militair hospitaal, misschien staat het er nog). Ook leuk om te lezen is dat Papaya tot op Sumatra beroemd is, wij beschouwen het als compliment aan onze smaak. Mocht je nog in de buurt van het Toba meer komen, ga er dan even kijken.

Nog vele mooie weken toegewenst, ook namens Té,

Groet,

Kees.

Astrid

Hoi Kees, ik ben gisteren aan gekomen bij meer Toba. Echt prachtig! Ben jij er ook geweest? Gr astrid

Kees de Rooij

Hoi Astrid,

Ik ben er nooit geweest, maar ik ben er op enkele weken na verwekt. Ik heb het nagerekend hoor ! en blijf dus toch een Blanda.

Groet,

Kees.

ellen en johan

he astrid,

leuk om je verhaal weer te lezen, en dat je rendang ook lekker vindt. ik maak het gerecht al een tijdje, jarno en johan vinden het ook erg lekker. leuke foto's heb je gemaakt, soms een tikkie jaloers.
dit weekend is het goed weer geweest in nederland, rond de 20 á 25 graden eindelijk!!! hier gaat ook alles oké. groetjes van elllen,johan,jarno en nynke.

Tila

Schat, heerlijk dat je het zo goed hebt!
Ik land 16 juni op Bali - voor een week! Als jij die week daar ook bent moeten wij helaas daarop proosten. Wel wat anders dan bij het kampvuur zitten en uitkijken voor nijlpaarden! Ik zit de eerste twee nachten in Kuta.
Alleen als je zin en tijd hebt - een paar weken later staan wij toch weer op de skates! Laat maar weten. Dikke kus.

Tante Ans

Astrid, wat genieten wij van je belevenissen en foto's. Wat 'n avontuur en durf heb je. Geweldig om zo'n nicht te hebben! Knuffel en geniet maar verder!

marco

Goed te weten dat we hier ook lekkere afhaal voedsel hebben ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!