AstridO.reismee.nl

Gastvrij Laos

Gisteren ben ik na een bootreis van 7 uur aan gekomen in Nong Khiaw, een klein plaatsje aan de rivier de NAm Ou. De bootreis was op zich al een avontuur. Het was een kleine houten boot met ongeveer 12 passasiers, en 6 stoelen, samen met 6 andere zat ik op een houten plankje vlak bij de moter. Na 7 uur varen kom je gaar van de zon en de herrie van de moter aan in een klein plaatsje met zandwegen. Het uitzicht is prachtig (zie foto's) bergen en een grote rivier. Verder is er niet veel. Vanmorgen heb ik een kayak tocht gedaan met Oen (ik denk dat je het anders schrijft) mijn gids. Hij is 26 jaar, getrouwd en heeft een dochtertje van 2 jaar. Hij is opgegroeid in Nong kwiaw, is een mnonk (etnische groep) en is van huis uit visser. Hij heeft engels gestudeerd in luang brabang rn heeft daar ook zijn vrouw ontmoet. Samen zijn ze na hun studie terug gekeerd naar Nong kwiaw. Vanmorgen zijn we eerst met de boot naar een kleiner dorpje vertrokken (stroom opwaards) en vanuit daar hebben we zo'n 4 uur lang stroom afwaards gekajakt. Onderweg zijn we gestopt bij nog veel kleinere dorpjes. In deze dorpjes is geen electriciteit, ze zijn vaak vissers of verbouwen reist. Ook zoeken ze naar rivierwiet een lokale snack. De dorpjes bestaan uit bamboo huizen, en zand vloeren. De kippen koeien en varkens lopen door het dorpje. Vaak wonen hele families in een huis, inclusief oma en opa. Het kajakken was naast het bezoeken van de dorpen echt geweldig. Prachtige natuur, helder water en de waterbuffels aan de kant! Aan het einde van de trip nodig de Oen (gids) mij uit om 's avonds bij hem, zijn vrouw en dochertje te komen eten. Hij woont in een bakstenen huis, maar van binnen is het kaal. Ze slapen in een apparte ruimte en eten op de vloer op een kleed. Het eten was heerlijk! Gezamenlijk eet je de verschillende gerechten vanuit dezelfde kom. Behalve de soep eet je alles met je handen. Ze hadden een soep gemaakt, met groenten (die ik niet ken iets lokaals) samen met gember. Verder was er een gerecht met gestoofde aubergine, pepers en vis. En daarnaast een groenten ommelet met pepers. Echt heerlijk. Wat een gastvrijheid, ongeloofelijk! Ik heb een foto gemaakt van oen en zijn dochter deze plaats ik ook op mijn site.

Reacties

Reacties

Kees v Dijke

Lieve Astrid, ik geniet van je verhalen en van je foto's. Wat ik zo mooi vind is dat je niet alleen maar op een strandje tussen de palmbomen ligt en niet alleen de landsgrenzen opzoekt maar vooral ook je eigen grenzen en je ook zo verdiept in de mensen. Wat een leerzaam proces moet dit voor je zijn!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!